حتما بارها در کلاس درس احساس خستگی کرده اید. دلیل چیست؟
چرا از تدریس در کلاس خسته می شوم
حتما بارها در کلاس درس احساس خستگی کرده اید. دلیل چیست؟
قانون گلوله برفی در تدریساثر گلوله برفی بر حالتی اشاره دارد که علت و معلول دست به دست هم میدهند تا نتیجه بزرگتری را به وجود بیارند. برای مثال استادی را فرض کنید که با انگیزه بسیار بالا و با مثالهای گوناگون اقدام به تدریس میکند و از تمام دانشجویان می خواهد تا درباره درس مثال بزنند. دانشجویان هم همکاری میکنند و استاد با دیدن شور و شوق دانشجویان انگیزه بیشتری پیدا میکند و تصمیم میگیرد فیلم مرتبط به موضوع درس را در کلاس پخش کند و دانشجویان با دیدن این فیلم انگیزه بیشتری پیدا میکنند و همینطور استاد سبب افزایش انگیزه دانشجویان و دانشجویان سبب افزایش انگیزه استاد میشوند.این ماجرا میتواند به قدری ادامه پیدا کند که کلاس بسیار با انرژی باشد و همه دانشجویان و استاد از کلاس لذت ببرند. نقش تشویق در عملکرد دانشجویاندر سال ۱۹۹۸ دانشگاه استنفورد مقاله ای منتشر کرد که در آن Mueller و Dweck به بررسی «مکانیزم اثر تشویق» بر کارآیی دانشآموزان پرداخته بودند. نتایج این تحقیق، نگرش به شیوهی «انگیزش» را نه تنها در حوزهی دانشآموزان و درس و مدرسه، بلکه حتی در حوزهی آموزش و یادگیری سازمانی نیز تغییر داد. معیارهای روش تدریس مطلوبانتقال دانش از مهمترین وظایف و رسالت های دانشگاه و جامعه دانشگاهی است و این انتقال دانش و معلومات جز از روش تدریس مطلوب و بهینه انجام نمی پذیرد. روش تدریسی که ظرفیت یادگیری دانشجو را افزایش دهد. ارتباط استاد با دانشجویانوقتی از مقام استادی سخن میگوييم از جايگاهی صحبت میکنيم که میتواند الگودهنده و هدايتکننده مسير زندگی دانشجويان باشد. از طرفی برای دانشجويی که به تازگی با فضای دانشگاهی آشنا شده است، شايد تصور چگونگی برقراری ارتباط با استاد سخت و نامفهوم باشد. در هر حال دانشجو مثل ما فکر نميکند. مثل ما خيلی چيزها را قبول ندارد. او منتقد است. لذا اساتيد محترم بايد توان همراهی و همفکری با دانشجو و عواطف و احساسات او را داشته باشند. چند نکته مهم در تدریس موثراین که اساتید در کنار قابلیت های علمی، مهارت های مناسب تدریس موثر را داشته باشد می تواند موجب اثر گذاری و انتقال سریع تر مطالب شود. در اینجا نکات مهمی در جهت بهبود تدریس ارائه شده است |