معیارهای روش تدریس مطلوب


تاریخ ثبت : ۱۲-۰۷-۹۴    موضوع : روانشناسی ویژه اساتید    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۱۵۵۶

انتقال دانش از مهمترین وظایف و رسالت های دانشگاه و جامعه دانشگاهی است و این انتقال دانش و معلومات جز از روش تدریس مطلوب و بهینه انجام نمی پذیرد. روش تدریسی که ظرفیت یادگیری دانشجو را افزایش دهد.


دانشجویان در پاسخ به سوالات مطرح شده و انتخاب روش تدریس مناسب به موارد زیر اشاره کردند:

1- استاد در ابتدای ترم هدف درس را توضیح دهد، به طوری که ذهن دانشجو کاملاً با محتوای درس آشنا شود.

2- در هر جلسه، درس جلسه قبل را دوره کند. بین مطالب جدید و قدیم پلی بزند. در این زمینه بهتر است پرسش و پاسخی را با دانشجویان انجام دهد.

3- بیانی روشن و واضح داشته باشد و بتوانند به راحتی مطالب را انتقال بدهد.

4- در ارائه مطالب نظم و ترتیب را مراعات کند و انسجام مطالب را حفظ نماید.

5- بر مطالب و رشته تخصصی خود تسلط کافی داشته باشد.

6- به دانشجویان فرصت مشارکت دهد و به پاسخگویی به دانشجویان مشتاق باشد. دانشجو را به چالش بکشد.

7-  در طول ترم به ارزیابی دانشجویان بپردازد، اما به طرح سوالات سخت اقدام نکند. در ارزیابی ها فقط به محفوظات دانشجو اهمیت ندهد بلکه قدرت درک و استدلال آن ها را بسنجد.

8- در کلاس های طولانی حتما مدت زمانی را به تنفس اختصاص دهد.

9- استاد به مسایل حاشیه ای نپردازد و از بحث اصلی خارج نشود تا بتواند به طور مطلوب استفاده کند.

10- تکلیف مناسب بدهد تا عمق یادگیری دانشجو سنجیده شود و دانشجو را به مشارکت در مباحث وادار کند.

11- موضوعات مناسبی را جهت تحقیق به دانشجویان ارائه دهد.

12- در حین تدریس از وسایل کمک آموزشی استفاده کند. در ارائه مطالب نوآوری داشته باشد.

13- کار  تدریس را جدی بگیرد ولی سخت گیری غیرمنطقی نداشته باشد.

14- در پایان درس جمع بندی داشته باشد. البته بهتر است از جمع بندی دانشجویان استفاده کند.

15- در هر جلسه مختصری از جلسه بعد بیان کند و توضیحاتی پیرامون آن بدهد.

16-غرور و تکبر نداشته باشد.

17- استاد دقت کند که دانشجویان با مطالب تدریس شده حرکت می کند یا خیر؟

18- وقت شناس باشد. به موقع کلاس را شروع و به موقع پایان دهد.

19- برای دانشجویان احترام قایل شود و در بدترین حالت به ان ها توهین نکند. روابط صمیمی با دنشجویان برقرار کند اما نه صمیمیتی که منجر به سوء استفاده شود.

20- مطالب کاربردی بیان شود. بیان تئوریک مطالب منجر به کسالت اور شدن کلاس می شود.

 

 

 



کلمات کلیدی : اساتید ، تدریس ، مرکز مشاوره ، اقبال لاهوری

   پرینت مطلب





ثبت نظر