5 بعد مهم شخصیتی در محل کار و تاثیر آن بر کار


تاریخ ثبت : ۱۲-۰۷-۹۴    موضوع : روانشناسی ویژه مدیران    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۸۴۷

اخیراً توجه بسیار زیادی به تست‌های شخصیت و ارزیابی رفتاری مبذول می‌شود. خیلی از کارها برای تعیین افراد برای مصاحبه، موفقیت در جابه‌جایی‌های پستی، پیشرفت و ارتقای کارمندان موجود، ارزیابی و تقویت مهارت‌های شنوایی و ارتباطی و کنترل واکنش‌های احساسی و مربوط به وجدان کاری، از چنین ابزارهایی استفاده می‌شود.


 

در این مقاله ۵ الگوی شخصیتی را معرفی کرده و مباحثی را در مورد ارزیابی شخصیت یا تاثیر آن بر موفقیت، مطرح می‌کنیم.

۵ بعد شخصیتی

مهم‌ترین ابعاد شخصیتی افراد در محل کار در این ۵ مدل دیده می‌شود:

۱.درون گرایی/برون گرایی

بعضی از افراد پرحرف، معاشرتی، و از نظر اجتماعی معتمد به نفس هستند. آنها مردم را دوست دارند و اجتماع برایشان در مرکزیت قرار دارد. از بودن در تیم‌ها و گروه‌های مختلف احساس راحتی می‌کنند و از ارتباط وسیع و شدید با دیگران لذت می‌برند. سایر افراد، آرام، ساکت، کناره‌گیر، و ظاهراً خجالتی هستند. آنها ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند و نیاز بسیار کمتری به ارتباط اجتماعی به هر شکل و نوع دارند. به این افراد درون‌گرا/برون‌گرا می‌گویند.

سوال مهمی که اینجا پیش می‌آید در مورد ارتباط اجتماعی در محل کار است: با همکاران و غریبه‌ها (که مشتریان و ارباب رجوع هستند). مردم می‌توانند در ارتباطات اجتماعی خود، پرانرژی، مشتاق و با روحیه و یا ترسیده و خسته باشند. راننده‌های کامیون که راه درازی را معمولاً طی می‌کنند، نویسنده‌ها، و باغبانان معمولاً افرادی درون‌گرا هستند، در حالیکه فروشنده‌ها، خدمه کشتی و هواپیما، و پذیرگر هتل افرادی برون‌گرا هستند.

۲.دلپذیر بودن و سازگاری

برخی افراد شاد، خوش رو، گرم و همدل هستند درحالیکه سایرین سرسخت، بدخلق و ترشرو هستند. این به سخت دل و نرم دل بودن برمی‌گردد؛ به حساسیت و علاقه به احساسات دیگران برمی‌گردد. این بعد سازگاری و دلپذیر بودن نام دارد. پرستاران، مددکاران اجتماعی، و معلمان دوره ابتدایی معمولاً افرادی نرم دل و دلپذیر هستند. اما سازگاری و دلپذیر بودن افراطی وقتی یک مدیر دلپذیر بخواهد با کارمندان بی بازده خود برخورد کند، یک اشکال و نقص محسوب می‌شود. گرمی و مهربانی طبیعی آنها باعث می‌شود نتوانند به خوبی با این کارمندان برخورد کنند.

۳.باز و خلاق بودن

برخی افراد کنجکاو، تخیلی و هنری هستند در حالیکه سایرین متمرکز و عمل‌گرا هستند. این بعد، باز بودن در مقابل تجربه نامیده می‌شود. هر چه افراد بازتر باشند، بیشتر در معرض خستگی و ملالت قرار می‌گیرند. مطمئناً هیچکس یک خلبان خلاق که کارش ایجاب می‌کند ساعت‌ها در یک اتاق کوچک و تاریک بنشیند و به کامپیوترها زل بزند را دوست ندارید.

۴.واکنش‌های طبیعی

بعضی افراد آرام، قانع و متین هستند. این افراد از نظر احساسی بسیار قوی هستند و تحت مشکلات و گرفتاری‌های ثابت و استوارند. سایرین خیلی سریع ناراحت می‌شوند، و عصبی و مضطرب هستند. واکنش‌های طبیعی به توانایی افراد برای کنار آمدن با فشارهای روحی و روانی اطلاق می‌شود. همه شغل‌ها به نحوی با استرس و فشار روبه رو هستند. ضرب‌العجل‌های کاری، ارباب رجوع‌های عصبانی، درخواست‌های بالا، کارمندان تنبل، استانداردهای سخت کاری و....

در حد نهایی، افرادی که نمی‌توانند با این استرس‌ها و فشارهای کاری کنار بیایند، دچار بیماری‌های روان تنی، افسردگی و رفتارهای غیرمعقول و دمدمی مزاجانه می‌شوند. آنها به تهدیدی برای خودشان، همکاران‌شان و کارشان تبدیل می‌شوند.

۵.وجدان کاری

و آخر از همه وجدان کاری است، اخلاقیات، پشتکار، و ملاحظات کاری است. برخی افراد سختکوش، خویشتندار، و منظم هستند. سایرین نامنظم هستند، خیلی راحت حواس‌شان از کارشان پرت شده و غیرقابل اعتماد هستند. افرادی که وجدان کاری دارند، خویشتندار هستند و درکارشان هدف و جهت دارند و در مواقع لزوم همیشه برای کار کردن در دسترسند.

توصیه‌ها:

یک تحلیل و آنالیز کاری انجام دهید: ببینید چه کارهایی برای چگونه افرادی مناسب است و بعد به دنبال کسانی باشید که به بهترین صورت با این کار جور باشند.

یک مطالعه ارزیابی ترتیب دهید: گروهی از کارمندان‌تان را تست کنید تا آن را به عنوان محک و مبنایی برای استخدام کارمندان جدید قرار دهید.



کلمات کلیدی : صفات شخصیتی ، کارکنان ، اقبال لاهوری ، مرکز مشاوره

   پرینت مطلب





ثبت نظر