قانون گلوله برفی در تدریس

قانون گلوله برفی در تدریس


تاریخ خبر : ۲۲-۰۹-۹۴    امتیاز: 2 از 5  ( مجموع آرا : 3)

اثر گلوله برفی بر حالتی اشاره دارد که علت و معلول دست به دست هم میدهند تا نتیجه بزرگتری را به وجود بیارند. برای مثال استادی را فرض کنید که با انگیزه بسیار بالا و با مثالهای گوناگون اقدام به تدریس میکند و از تمام دانشجویان می خواهد تا درباره درس مثال بزنند. دانشجویان هم همکاری میکنند و استاد با دیدن شور و شوق دانشجویان انگیزه بیشتری پیدا میکند و تصمیم میگیرد فیلم مرتبط به موضوع درس را در کلاس پخش کند و دانشجویان با دیدن این فیلم انگیزه بیشتری پیدا میکنند و همینطور استاد سبب افزایش انگیزه دانشجویان و دانشجویان سبب افزایش انگیزه استاد میشوند.این ماجرا میتواند به قدری ادامه پیدا کند که کلاس بسیار با انرژی باشد و همه دانشجویان و استاد از کلاس لذت ببرند.


اثر گلوله برفی:

وقتی دقت میکنیم متوجه میشویم که یک گلوله برف که از نوک قله به سمت پایین حرکت میکند ذرات کوچک برف به آن میچسبند و سبب میشوند گلوله برف بزرگتر و با سرعت بیشتر حرکت کند و اندازه بزرگتر و سرعت بیشتر سبب میشود گلوله بسیار بزرگتر و سرعت بسیار بیشتر داشته باشد و این ماجرا میتواند ادامه پیدا کند و همینطور گلوله بزرگتر و بزرگتر شود.

در کلاس درس نیز انگیزه بالای دانشجویان سبب افزایش انگیزه استاد و افزایش انگیزه استاد سبب افزایش انگیزه دانشجو میشود. که قطعا استاد مسئول بازی انگیزه در کلاس درس میباشد.

این موضوع میتواند به صورت منفی نیز مصداق داشته باشد و انگیزه پایین استاد سبب پایین آمدن انگیزه دانشجو و انگیزه پایین دانشجو سبب پایین آمدن انگیزه استاد میشود و این روند همچنان ادامه دارد تا جایی که دیگر هیچ تلاشی از سمت استاد و دانشجو مشاهده نمیشود.

عبدالملکی

حواسمان به گلوله های برف در کلاسمان باشد.

 

 



پرتال مركز مشاوره و سلامت موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری