۱. کارهای لازم برای امروز و این هفته را مشخص کنید
فکر کردن درباره کارهایی که باید در ماههای آینده انجام شود بسیار طاقتفرسا است. این کار را انجام ندهید. تفکر درباره تمام موارد، این حس را ایجاد میکند که کارها بیش از آن چیزی است که بتوانیم انجام دهیم. به جای آن کوتاهمدت فکر کنید. درباره امروز و همین هفته فکر کنید. مهلت انجام کارها را بنویسید و فعلا زمانی برای کارهای آینده در نظر نگیرید. آنها را فراموش کنید.
۲. بهترین روش استفاده از «همین الان» را بیابید
«امروز باید چه کارهایی انجام دهید؟» این سوال برای ما که پرمشغله هستیم مفید است. همین الان بهترین روش استفاده از زمان کدام است؟ همه ما شاید احساس کنیم تحت فشار هستیم و کارهایمان تمام نشدنی هستند. پرسیدن سوال «همین الان بهترین روش استفاده از زمان کدام است؟» باعث شفافیت و تمرکز میشود.
۳. لازم نیست قهرمان باشید، از دیگران کمک بگیرید!
اگر از آن دسته از افراد هستید که در خانه و محل کار همه سراغشان میآیند، بیش از حد متکیبهخود نباشید. توقف کنید و بپرسید: «اکنون چه کاری انجام میدهم که شخص دیگری میتواند آن را انجام دهد یا حداقل در انجامش به من کمک کند؟» و سپس بخش سخت کار را انجام دهید: از دیگران کمک بخواهید و اجازه دهید کار را انجام دهند. با قهرمانبازی نمیتوان مسئولیتها را کم کرد.
۴. موارد قابلکنترل و غیر قابلکنترل را تشخیص دهید
ما انرژی زیادی را صرف بخشهایی از زندگی میکنیم که نمیتوانیم تغییر دهیم. فهرستی از موارد قابلکنترل و تحت تاثیر خود تهیه کنید. تصمیم بگیرید بر این موارد وقت بگذارید و بقیه موارد را کنار بگذارید. فقط بر مواردی تمرکز کنید که میتوانید بر آنها اثر بگذارید.
۵. به خودتان اهمیت بدهید
با انتخابهایی که به سلامتی مربوط است اضطراب را کمتر کنید. این انتخابها به شخص بستگی دارد و میتواند از رفتن به باشگاه ورزشی یا پیادهروی تا تغییر فرهنگ شرکت یا برنامه روزانه باشد.
۶. با یک شنونده خوب صحبت کنید
ما اغلب پاسخ مشکلاتمان را میدانیم، ولی باید آنها را به کسی بگوییم. با کسی صحبت کنید که توانایی پرسیدن سوالات مناسب را دارد یا شاید بتواند دیدگاه جدیدی از موضوع ارائه میدهد. اگر لازم است به متخصص مراجعه کنید. این کار میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
۷. از خود بپرسید آیا در ۳ روز، ۳ ماه یا ۳ سال آینده مشکلی پیش خواهد آمد؟
این سوال را میتوان با جملات مختلف دیگر نیز پرسید. نکته مهم آن است که وقتی نگران هستید، توقف کنید و بررسی کنید موضوع چقدر اهمیت دارد.
آیا اگر فعالیت مورد نظر را به تعویق بیندازید در ۳ روز آینده مشکلی پیش خواهد آمد؟ اگر پاسخ منفی است ارزش اختصاص وقت را ندارد. یک تحلیل کوتاه انجام دهید و آن را کنار بگذارید.
چه کاری برای خودتان میتوانید انجام دهید؟ با خودتان مهربانتر باشید، روش مدیریت زمانتان را عوض کنید و حتی در صورت لزوم کارتان را عوض کنید.
از امروز بهترین وکیل خودتان باشید. چه کسی بهتر از شما میتواند این کار را انجام دهد؟